تاریخ : جمعه 27 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

اصول تنظیم اندازه عکس ها در فتوشاپ

همانطور که اندازه مگاپیکسل دوربین ها روز بروز بزرگتر می شود (به نظر می رسد اندازه ی استاندارد ۸ مگاپیکسل و بیشتر باشد)، و این بدان معناست که عکس های دوربین شما از نظر پیکسل و اندازه چاپ در ابعاد بزرگتری خواهند بود. اندازه های بزرگتر در زمان چاپ، ایمیل کردن و ارسال توسط وب سایت مشگل ساز می شود. سایزهر نمونه از عکس ها را می شود تغییر داد و مطابق منظور مورد نظر تنظیم کرد.

پیش از آنکه به مبحث روشهای اساسی چگونگی تغییر سایز عکسها بپردازیم، اجازه می خواهم به کسانی که تازه با عکاسی دیجیتال آشنا شده اند گوشزد کنم که مگاپیکسل بالاتردوربین: ۸، ۱۲، یا ۱۵ به این مفهوم نیست که آن دوربین عکس های بهتری می گیرد یا اینکه یک دوربین حرفه ای است.
برای نمونه، با یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی (۴۰۰۰ x 3000 megapixels) می توان عکس هایی به ابعاد ۱۶″ x 20″ با دی پی ای ۲۴۰ چاپ کرد، اما این به معنای کیفیت عالی آن عکس نیست. مراجعه کنید به سایت Tiporama که در بردارنده برنامه محاسبه سایز تصاویربرای تبدیل اندازه پیکسل و وضوح عکس به اندازه اینچ طبیعی عرض و طول تصویر، می باشد.
پس اکنون بیایید نگاهی بیاندازیم به تغییر اندازه تصاویر در فتوشاپ. برای پی گرفتن این سری آموزشها، ممکن است لازم باشد شما یکی از عکس هایی را که اخیراً با دوربین تان گرفته اید در برنامه اصلی فتوشاپ خود داشته باشید.

اندازه تصویر

نخست برای اطلاع از اندازه تصویر در فتوشاپ، روی این کلمات در منوبار فتو شاپ کلیک کنید: Image>Image Size . در پنجره باز شده اطلاعات لازم را در اختیار شما خواهد گذاشت.

۱- در بالا، ابعاد پیکسل و سایز واقعی تصویر را خواهید دید. تصویری که ما در این درسنامه از آن استفاده کرده ایم با یک دوربین ۱۲ مگاپیکسل جی ۹ پاورشات گرفته شده است. عکس با بالاترین کیفیت نما JPG گرفته شده است.اگر عکس با فرمت RAW برداشته می شد، فایل حتی ازمیزان وضوح بالاتری هم برخوردار می شد. توجه داشته باشید که در اسکرین شات بالا اگر میزان وضوح تصویر را افزایش دهید، سایز فایل هم به نسبت افزایش می یابد. بنابر این اگر تعجب می کنید که درایو بیرونی یا کامپیوترتان چرا اینقدر زود پر میشود ، بدلیل تعداد و اندازه فایل های تصویری یا آوازی است که در حافظه درایو خود ریخته اید. عکس هایی که با مگاپیکسل بالا گرفته شده اند به سرعت فضای هارد درایو ها را می بلعند. به این علت است که به درایو های بیرونی بیشتری برای جای دادن فایل های تصویری نیاز پیدا می کنید. و به همین علت آن دسته از فایل های تصویری را زیاد که استفاده نمی کنید یا کیفیت چندان بالایی ندارند نمی توانید دیگر نگهدارید.
۲- در همان باکس، شما پهنا و بلندای واقعی پیکسل را هم خواهید یافت. پس اگر خودتان اندازه پیکسل بخصوصی را می دانید برای برنامه پست وب سایت تعریف کنید، می توانید آن تغییرات را همین جا انجام دهید. برای مثال، ممکن است لازم باشد اندازه پیکسل را به ۸۰۰ x 600 یا کمتر تغییر دهید. اگر بخواهید تصویر مناسب و قابل نمایش در ایمیل باشد، ممکن است حتی مجبور شوید اندازه پیکسل آن را کوچکتر هم بکنید
۳- این دیلوگ باکس اندازه های طبیعی تصویر را هم به شما می دهد. در این نمونه، می بینیم که عکس ۲۲در ۱۶ بوده است. وضوح تصویر هم به کیفیت عکس بر می گردد. بطور کلی اگر بخواهید اندازه های عکسی را برای ارسال در وب سایت تغییر دهید، میزان وضوح تصویر باید بین ۷۲ تا ۱۵۰ دی پی آی باشد. اگر بخواهید عکس را چاپ کنید، وضوح باید بین ۲۴۰ تا ۳۰۰ باشد. برای چاپ در ابعاد معمولی تر ۲۴۰ دی پی آی هم کفایت می کند. تغییر وضوح تاثیری بر ابعاد طبیعی تصویر نخواهد داشت. بلکه تنها کیفیت پیکسل عکس را عوض خواهد کرد.
۴- آخرین بخش مهم این دیالوگ باکس، به میزان اثر گذاری تناسب ها و نمونه برداری پیکسل های تصویر مورد نظر می پردازد. زمانی که پهنای عکس را تغییر می دهید،فتوشاپ بطور اتوماتیک نسبت بلندای تصویر را تنظیم می کند. اگر تناسب های لازم عکس رعایت نشود ابعاد تصویر شما ممکن است کج و معوج به نظر بیاید.

تغییر اندازه های تصویر

برای تغییر دادن اندازه در فتوشاپ، قبل از هر کاری باید یک کپی از عکس اصلی تهیه کنید به این ترتیب می توانید همواره در صورت لزوم از اندازه های اصلی عکس استفاده کنید. می توانید این کار به سرعت با انتخاب Image>Duplicate در منوبار انجام دهید. اگر نمی خواهید کپی تهیه کنید، می توانید گزینه File>Save As نه (Save) را انتخاب کنید و یک کپی از تصویر تغییر سایز یافته را ذخیره کنید.
در حالیکه پنجره سلیز تصویر باز است، می توانید اندازه پیکسل یا اندازه سند تصویر را به آسانی با تغییر عدد اندازه های که می خواهید، عوض کنید. مطمئن شوید که نمونه جدید تصویر و تناسبات ایجاد شده در پنجره را چک کنید.

بهر صورت، توجه داشته باشید که اگر به اندازه ابعاد خاصی ، مثلاً ۸″ x 10″ نیاز دارید، استفاده از ابعاد تصویر اصلی ممکن است برای کار چاپ مناسب نباشد. از آنجایی که اغلب دوربین های مصرفی فول فریم نیستند، ممکن است بخش هایی از تصویر را در زمان چاپ از دست بدهید. گاهی متوجه می شوید که زمانی که عکس را چاپ می کنید قسمتی از تصویر بصورت تکه تکه در آمده است. در اسکرین شات بالا، حتماً دقت کرده اید که وقتی می خواهم اندازه سند را به ۱۰ در ۸ تبدیل کنم، فتوشاپ اندازه را به ۱۰ در ۷٫۵ تبدیل می کند تا تناسب بین پهنا و بلندای تصویر حفظ شود. اگر تصویر به صورت تمام و کمال در اندازه ۱۰ در ۷٫۵ روی کاغذ ۸ در ۱۰ چاپ شود، یک طرف عکس به اندازه نیم اینج فضای خالی سفید خواهد داشت. که اصلاً منظره چندان جالبی نیست.

برش بخشی از اندازه تصویر( در گرافیک کامپیوتری)

پس بهترین روش تغییر اندازه در چاپ برش دادن تصویر در اندازه لازم است. برای این منطور، با کلیک روی OK از پنجره سایز تصویر خارج شوید، و سپس Crop tool را در برنامه فتوشاپ انتخاب کنید. در پایین منوی فتوشاپ، فیلد پهنا و بلندا را می بینید در اینجا می توانید اندازه ابعاد دلخواه را تایپ کنید. برای اطمینان بعداز هر عدد کلمه “inches“ یا “in” را هم تایپ کنید. در ضمن می توانید اندازه وضوح تصویر را هم اضافه کنید.حالا فقط کافی است روی تصویر کلیک کنید،دکمه ماوس را نگهدارید و نشانه گر را تا نهایت حدی که برای برش در نظر گرفته اید بکشانید. بعد از رها کردن دکمه، خواهید دید که کدام بخش دیگر تصویر را برای رسیدن به انداره دخواه باید برش بزنید.

می توانید دوباره روی تصویر کلیک کنید و محل برش را به اندازه یا بخشی که می خواهید برش بزنید منتقل کنید. بعد از تنظم میزان برش، روی دکمه Return کلیک کنید تا برنامه فتوشاپ خودش برش را انجام دهد.

تغییر انداز تصاویر مناسب با وب

بدون شک میدانید که پست کردن یا ایمیل کردن فایلهای تصویری بزرگ، مثل تصاویر ۳۲ مگابیتی یا ۲۴۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل، تقریباً غیر ممکن است. اندازه اینگونه تصویر ها را باید طوری تغییر داد تا در صفحه وب دانلود شوند یا ایمیل آنها بسادگی بازشود و قابل دریافت باشد. برای انجام این کار، باید پنجره اندازه تصویررا همانطور که پیشتر شرح دادیم، باز کرده و وضوح آنرا به ۷۲ یا ۱۵۰ دی پی آی تبدیل کنید. همچنین ابعاد پیکسل تصویر را هم به اندازه های مورد نظر تبدیل کنید ، مثلاً به ۸۰۰ در ۶۰۰ پیکسل.
سپس، روی File>Save for the Web کلیک کنید، و پنجره دیالوگ باکس باز می شود. در این پنجره سه بخش اصلی وجود دارد که باید با آنها آشنا شوید:

۱- در پایین سمت چپ، اندازه پیکسل فعلی عکس را می بینید. همچنین زمان تقریبی لازم برای دانلود شدن عکس را هم، گیریم با کم سرعت ترین (server) می بینید. طبعاً شما به سرعتی کمتر از ۱۲۰ کیلو بایت برای پست تصویردر وب نیاز دارید تا نسبتاً به سرعت در صفحه وب لود شود.
۲- اگر لازم باشد که اندازه پیکسل تصویر را تغییر دهید، می توانید روی پانل اندازه تصویر کلیک کرده و اعداد داخل آنرا تغییر دهید. نحوه تغییر اعداد را چندبار امتحان کنید و دقت کنید که اندازه پیکسل و سرعت دانلود تصویر چگونه تغییر می کند. درضمن، حواستان باشد که نسبت های اعمال شده در پنجره را هم چک کنید.
۳- اگراگر کیفیت تصویر چنانکه می خواهید نیست، می توانید کیفیت وضوح تصویر را در ناحیه پیش تنظیمات (Preset ) از کم به متوسط یا حتی به حداکثر، تغییر دهید. در ضمن می توانید مستقیماً روی فیلد کیفیت کلیک کرده و دکمه لغزنده را جهت افزایش یا کاهش اندازه بهینه شده تصویر به راست یا چپ حرکت دهید. سما فقط کافی است کیفیت خود تصویر و اندازه ی پیکسل حاصل و سرعت را بررسی کنید. (در ضمن توجه داشته باشید که ما تنها داریم د رباره ِ اصول تغییر سایز تصاویر JPEG صحبت می کنیم، و تنظیمات دیگری برای تصاویر PNGو GIF نیز دراین پنجره وجود دارد.)

زمانی که همه کارها انجام شد، دکمه ذخیره ( Save) را بزنید، فتوشاپ خودش بر اساس تنظیمات شما اندازه ها راتغییر داده و یک کپی از تصویر را ذخیره می کند. البته تصویر اصلی ذخیره نمی شود.

در ضمن آپشن های دیگری هم بصورت آنلاین برای تغییر اندازه وجود دارد، اما اگر دارید کار فتوشاپ می کنید، لازم است که این اصول را برای مواردی در خاطر داشته باشید. اگر برای تبدیل وتغییر اندازه تصاویرجهت وب یا چاپ، آمادگی دارید، باید یکی دو کار فتوشاپ انجام دهید تا سرعت عمل و مهارت لازم را کسب کنید.


|
امتیاز مطلب : 26
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
موضوعات مرتبط: مقالات فتوشاپ , ,
تاریخ : جمعه 27 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

ابتدا عکس مورد نظرمون رو باز میکنیم:

حال از قسمت منوها فیلتر زیر رو به عکس اعمال می کنیم :
Filter –> Stylize –> Find Edges

در این مرحله باید عکسی مانند این داشته باشید:

حالا باید رنگ ها رو از بین ببریم برای این منظور دکمه های ترکیبی
CTRL + U
رو بزنین ویا از منوی Image –> Adjustments –> Hue/Saturation رو انتخاب کنید و مقدارsaturation رو به ( -۱۰۰ ) و مقدار lightness رو با توجه به عکستون تغییر بدین تا طرحتون به شکل نقاشی در بیاد.
شکل نهایی :


|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
موضوعات مرتبط: مقالات فتوشاپ , ,
تاریخ : جمعه 27 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

همانطور که میدانیم فتوشاپ مادر تمام نرم افزارهای ویرایش تصویر است.کمتر نرم افزای به اینهمه قابلیت و محبوبیت که فتوشاپ دارد دست پیدا میکند.یکی از تاثیرات وجود اینهمه ویژگی در یک  نرم افزار این است که برای آماتور ها سنگین و مشکل میشود.در اینجا سه افکت فتوشاپ هست که شما میتوانید در کمتر از 5 دقیقه انجام دهید  تا عکس های شما کمی زیباتر به نظر برسد.

سایه روشن زدن لبه

سایه روشن زدن لبه یکی از افکت های زیبا و جذاب فتوشاپ است.در حالیکه ممکن است وسواسی ها در مورد دسته بندی آن به عنوان یک افکت لبه ، بحث داشته باشند، این اثر قطعا” به کل عکس اعمال شده و میتواند نگاه را به سوی موضوع مورد نظر معطوف کند.چگونگی انجام آنرا اینجا میاوریم:

  • یک لایه جدید در بالای لایه عکس ایجاد کرده و با سیاه آنرا پر کنید.

  • ابزار marquee  بیضی شكل را انتخاب كرده و یك ناحیه انتخاب بزرگ را رسم كنید كه بیشتر عكس را بپوشاند . همینطور می توانید آنرا روی موضعی كه می خواهید همه توجه را جلب كند ، رسم كنید. كاستن از شفافیت لایه مشكی به دیدن انچه انجام می دهید كمك  میكند.
  • ناحیه انتخابی را از مراحل زیر بپوشانید:

Select  >modhfy >feather

مقدار pixel (نقطه) كه شما اینجا انتخاب می كنید بستگی زیادی به وضوح تصویری دارد كه شما روی آن كار می كنید .

با selection صحیح و لایه مشكی انتخاب شده دكمه ی delete  را بزنید. حال مد blend   لایه ی مشكی را تغییر دهید تا نور ملایم شود .اگر افكت خیلی زیاد است میتوانید با opacity   كار كنید تا رنگ آنرا كم كنید .

  • افكت كار گذاشته شد . اگر نیاز دارید كه تصویر را حركت دهید شما میتوانید تنظیمات نهایی را با حركت دادن لایه ی مشكی یا پیمایش آن به بالا انجام دهید .

افكت فتوشاپی polariod (شیمیایی )

یك افكت بسیار رایج و بسیار آسان كه در لحظه( با این فرض كه عكسی را كه می خواهید روی آن كار كنید در فتوشاپ باز نگه دارید )  انجام میشود ، اینجا مراحلی كه شما برای بدست آوردن افكت polariod در فتوشاپ نیاز دارید بگذرانید را ، می آوریم :

  • Alt را پایین نگه داشته و روی لایه ی بك گراند در پالت لایه ها دابل كلیك كنید ، این كار باید قفل لایه را بر دارد .حال كلید كنترل را نگه داشته و روی آیكون New layer  در پالت لایه ها كلیك كنید . این كار یك لایه  جدید پایین لایه ی جاری ایجاد خواهد كرد .

  • همزمان با انتخاب لایه ی عكس ، ctrl+t  را بزنید تا ابزار free transform (تغییر شكل آزاد ) فعال شود .Shift  و Alt  را پایین نگه داشته و سپس به داخل یكی از گوشه ها كلیك و درگ كنید ، به نحوی كه میخواهید عكس را كوچك كنید. شما همچنین میتوانید برخی قسمتهای عكس را ببرید تا آن را یك دایره كنید و بچرخانید تا كمی واقع گرایانه شود .

  • روی لایه ی  عكس دابل كلیك كنید در دیالوگ باكس Layer Styles كه باز می شود ، Drop Shadow و Stroke را چك بزنید ، Stroke را به Inside تغییر داده و width آن را كم كنید تا یك حاشیه ی زیبا در طول لبه ها بدست آورید .

  • حال كلید Ctrl را نگه داشته و روی Layer Thumbnail  از لایه ی عكس كلیك كنید تا انرا بعنوان یك  selection  لود كنید.
  • به مسیر selection> trantorm selection  بروید.
  • كلید Alt +shift  را نگه دارید در حالی كه به درون یکی از دستگیره داخلی گوشه درگ می كنید.
  • ناحیه انتخاب شده را همانطور كه هست بگذارید و روی ایكون layar mask  در پالت لایه ها كلیك كنید .شما توجه خواهید كرد كه محیط خارجی سلكشن پنهان شده است.
  • شما حالا می توانید روی ماسك لایه انواع مختلف تغییرات شكل ،قلم مو  و فیلتر را بیافزایید تا انواع مختلف حاشیه ها را بدست اورید. بعنوان مثال ، روی ماسك لایه كلیك كنید و ابزار  brush   (قلم مو) را بگیرید. یكی  از برس های طبیعی یا افكت خاص را انتخاب كنید.
  • به عنوان رنگ پیش زمینه با سفید شروع به رنگ کردن روی قسمتهای سیاه لایه ماسک کنید.

خواهید دید که قسمت های  مخفی عکس خود را آشکار میکنند هرچند به صورت ضربات قلم مو

به صورت انتخابی میتوانید پس زمینه های مرسوم یا گرادیان ها را به لایه زیرین اضافه کنید، یک نوار سفید اضافی به پایین صفحه بیافزایید. پیش از تغییرات مرحله 2 ، برخی متون یا هرچه درست به نظر میرسد اضافه کنید.همچنین بیش از یک عکس را روی هم قرار دهید و مراحل فوق را دنبال کنید تا یک آمیزش رنگ ملایم بدست آید.

لبه های ملایم

شما با استفاده از فتوشاپ قادرید سریع و آسان برای عکس های خود حاشیه های ملایم ایجاد کنید. به این صورت :

Alt  بعلاوه دابل کلیک روی لایه پس زمینه (عکس) برای باز کردن قفل آن . سپس  ctrl بعلاوه کلیک روی دکمه  new layer از پالت لایه ها برای ایجاد یک لایه جدید زیر لایه عکس. این لایه تازه ایجاد شده را با سفید پر کنید.

* حال دکمه کنترل را نگه داشته و روی thumbnail  لایه از لایه عکس کلیک کنید تا سلکت شود. از مسیر                                     Select > transform  selection

دکمه shift  ,  alt    را نگه داشته ، همزمان  یکی از دستگیره های داخلی گوشه را درگ کنید.

  • سلکشن را همانطور که هست رها کنید و روی آیکون ماسک لایه در پالت لایه ها کلیک کنید.خواهید دید که ناحیه بیرون منطقه انتخابی مخفی شده است.
  • حالا شما میتوانید انواع مختلفی از تغییرات ، قلم مو ها، فیلترهای روی ماسک لایه برای دست یافتن به انواع مختلف لبه ها را اضافه کنید. بعنوان یک مثال ، روی ماسک لایه کلیک کنید و ابزار brush   را بگیرید . یکی از قلم موهای معمولی یا افکت خاص را انتخاب کنید.
  • با رنگ سفید بعنوان رنگ پیش زمینه شروع به رنگ کردن روی قسمتهای مشکی ماسک لایه کنید.

|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: مقالات فتوشاپ , ,
تاریخ : جمعه 27 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

آیا تا بحال خواسته اید بدانید که چگونه میتوانید در فتوشاپ ابر درست کنید؟ روش های بسیار موثری برای تغییر دادن یکنواختی آسمان کسالتبار عکس ها و روح بخشیدن به کارتان وجود دارد. البته بدیهی است که اینها ابرهای واقعی نخواهند بود، اما بعد از اتمام کار و ایجاد این ابرهای باشکوه، عظیم و پر کسی متوجه این موضوع نخواهد شد.

شکی نیست که روش های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، اما اگر در جستجوی روشی ساده و آسان برای ایجاد کردن چند تکه ابر در فتوشاپ هستید، این درسنامه برای شما نوشته شده است.
مثل همیشه، برنامه فتوشاپ اینکار را ساده کرده است! بگذارید یکسره به اصل مطلب بپردازیم و ببینیم چگونه با فتوشاپ ابر درست کنیم.
نخست،به یک قطعه عکس احتیاج داریم که ترجیحاً بخش هایی از آسمان را به تصویر کشیده باشد. سپس، قسمتی را که می خواهید ابرها را اضافه کنید مشخص نمایید. من از Magic Wand Tool (واقع در ابزار جعبه رنگ) استفاده می کنم تا بتوانم به سرعت روی آسمان و نه ساختمانهای واقع در عکس کار کنم. فقط کلید شیفت را نگاهداشته و برای اضافه کردن “marching ants” به قسمت مورد نظر کلیک کنید.

اکنون، لازم است تا رنگهای پیش زمینه و پس زمینه را معین کنیم. در ابزار جعبه نقاشی روی رنکهای پیش زمینه کلیک کنید تا رنگ برچین بکار افتد. برای آزمایش رنگهای دیگرهر طور که خواستید عمل کنید، اما در این مورد، رنگها باید رنگ واقعی ابر ها را نشان دهند، پس رنگهای سفید (R: 255, G: 255, B: 255) را انتخاب کنید. حالا روی رنگ پس زمینه در ابزار جعبه نقاشی کلیک کنید. این رنگ آسمان خواهد بود، پس بیایید کمی آبی کمرنگ برداریم.

حالا به قسمت منو بار باز گردیم و روی Filter کلیک کنید. روی واژه Render بروید و کلمه ابرها Clouds را کلیک کنید.

فیلتر به سادگی مقدار متناسب رنگی را که برای پیش زمینه و پس زمینه در نظر گرفته اید برای ایجاد نمونه ابرهایی لطیف بکار خواهد گرفت. می توانید از فیلتر (Ctrl + F or Command + F on a Mac) مجدداً، اگر از نتیجه کار راضی هستید برای تلطیف رنگ ابرها آنطور که می خواهید، استفاده کنید. برای داشتن منظره ای از ابرهایی کمی خشن تر، فقط کافی است کلید آلت Alt key (ویندوز) را نگهدارید یاهمزمان با انتخاب، Filter > Render > Clouds، دکمه آپشن Option (Mac OS) را بزنید.

حالا می توانید هر طور میخواهید برای تنظیم نتیجه با رفتن به Levels (Ctrl + L or Command + L) و جابجایی سطح لغزانه میزان ورودی و خروجی رنگ را بدلخواه خود تنظیم نمایید.

این همه کاری است که باید انجام می دادید. خیلی آسان بود، نه؟ اینهم نتیجه عکسی که من ساختم:

بازهم می گویم که راههای بیشماری برای انجام این کار فتوشاپ وجود دارد. اگر نمونه ابرهای ایجاد شده با فیلتر دقیقاً آن چیزی نیست که شما می خواستید یا با عکس شما هماهنگ نیست، می توانید بسادگی از اینترنت ابرهایی قابل پردازش و رتوش دیگری دانلود کنید و آنها را بر روی عکس مورد نظر قرار دهید.
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: مقالات فتوشاپ , ,

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آخرین مطالب

/
از این که به وبلاگ من سر زدید خیلی خیلی ممنونم باتشکر حمیدرضاخوری